Blog

Ikoner/emojis i emnelinjen - hvad kan du bruge?

Kampen om opmærksomheden i indbakken har aldrig været mere intens. På det seneste er der dukket nye muligheder op for at differentiere sig fra konkurrenterne og alle andre, der stjæler opmærksomheden fra netop din mail.

Brugen af ikoner i eksempelvis emnelinjen, kan være med til at skabe blikfang og fange modtagerens interesse. Det kan være den lille forskel, som får din mail til at skille sig ud i dit medlems indbakke.

Sælger du rejser, kan du krydre emnelinjen med et lille flyikon. Informerer du om et tidsbegrænset tilbud, kan du tilføje et ur- eller måske et timeglasikon. Brug vejrikoner til at sætte stemningen eller en fodbold til at markere et tilbud i forbindelse med en landskamp. Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan du bruger – og hvilke historier, du vil fortælle med dine ikoner.

Nedenfor ses eksempler på brugbare ikoner i Heyloyalty, og hvordan de transformeres på forskellige platforme. Forskellene er til at få øje på, og du bør være opmærksom på, at de ikke vises ens for alle dine modtagere.

De forskellige mailklienter fortolker forskelligt

 

Hvad virker? Se eksempel på ikoner i emnelinje på forskellige platforme

 

Billedet til højre viser en mail med ikoner i oversigten på en iPhone. Bemærk, at der ikke er meget plads til emnelinjer på bl.a. iPhones, hvilket resulterer i, at det sidste af teksten mangler.

 

Her ses emnelinjen i den åbnede mail. Her får du det hele med, om end det bliver vist på flere linjer. På større Apple-platforme er pladsen naturligvis ikke samme udfordring, og her tager ikonerne samme form, som vist her.

 

Gmail?

Den samme mail i oversigten i Gmail (på desktop). Ikonerne bliver vist, men det er i en mere simpel, sort version.

Når du åbner ovenstående i Gmail, ændrer ikonerne karakter i emnelinjen. Nu er der farver og flere detaljer, som du kan se nedenfor. 

Hotmail?

I Hotmail (på desktop) er det igen anderledes. Her er der farver på ikonerne i emnelinjen, både i oversigten og når du åbner mailen. Derudover skifter ikonernes design ligeledes karakter. 

Hvis mailen med ikoner modtages på en HTC-mobil, ændrer de sig nok en gang. Her ses eksempler fra oversigten i Hotmail mobil-app (til venstre) samt den åbnede version.

Outlook?

I Outlook forbliver ikonerne sorte, når mailen er åbnet, men emnelinjen skiller sig stadig ud fra andre med ren tekst.

 

I nogle ældre versioner af Outlook bliver nogle af ikonerne erstattet med en firkant, da de ikke genkendes af systemet.

Ved andre ikoner vises der slet ingenting i ældre klienter. Dette understreger vigtigheden i at teste de ikoner, du ønsker at benytte, så du skaber blikfang frem for undren hos dine modtagere.

Prøv eventuelt også en AB-splittest for at blive klogere på effekten af ikonerne.

Ovenstående er blot eksempler på, hvordan ikonerne ændrer form, farver og udtryk på enkelte af mange forskellige platforme. Platforme, som med udviklingen stadig bliver mere kompatible til at læse flere og flere ikoner. Derfor arbejder vi hos Heyloyalty på at åbne op for endnu flere ikoner, så du kan udtrykke dig og skabe opmærksomhed, præcis som du ønsker.

Hent ikonerne

Vil du bruge ikonerne fra eksemplet, så kopier dem herunder, og indsæt dem i din emnelinje/mail.

☁ ☺ ✊ ✋ ✨ ❄ ☀ ⛅ ☔ ⛄ ☎ ✂ ☑ ✉☏

⚽ ⛳ ☕ ⌛ ⌚ ✏ ⛺ ⛵ ✈ ⛽ ⛔ ❤ ☢ ➡£ ❗   

 

Virker det?

Dét er det mest spændende spørgsmål. Og svaret herfra er: Vi tester og offentliggør resultatet. Det bliver næste step. 

Der er ingen tvivl om, at vi som mennesker altid bemærker, når der dukker noget 'nyt' op, og alene en lille farvet sol i indbakken (hvis du kan se den i din mailklient) vækker opmærksomhed.

I blogindlægget her koncentrerer vi os om mulighederne i Heyloyalty (og mailklienterne). Senere følger vi op med test og statistik. Det er jo ikke nok at se godt ud, hvis det ingen effekt har. Så det vil vi undersøge i tiden, der kommer. Mailklienterne har det også med at lave om i deres tilgange og filtre, så dette er et øjebliksbillede af, hvordan tingenes tilstand er netop nu (november 2015).

Go’ fornøjelse med at ”lege” med de små hyggespredere, som skaber lidt liv og farve i den grå indbakke.

Husk, du er altid velkommen til at kontakte os og - ikke mindst - så bidrager vi gerne til at teste sammen med dig. 

Kontakt


René Kucza

René er til daglig bureauchef hos Loyalitetsbureauet. Han er passioneret omkring den gode kundeoplevelse på tværs af alle touch-points, specielt med fokus på kunderejser og kundeloyalitet. Derudover arbejder han med kundeklubsstrategier samt rådgivning i forhold til optimering af design og budskaber i kampagner.