Blog

24 tips om kundeloyalitet, e-mail marketing, ROI (og højtiden)

December måned stod i juletips´enes tegn. Hele 24 af slagsen blev delt med marketingkyndige specialister og interesserede med fokus på kundeloyalitet.

Gå lystigt om bord i dem alle herunder herunder. Go´ fornøjelse!

TIP #1 > Om e-mail marketing

Vidste du, at nyhedsbreve er den mest kosteffektive marketingskanal?
Hver gang du investerer 1 kr., får du 40 kr. igen, fortæller brancheanalyser*.

Tænk over det, når du skal lægge budgettet. Med intelligente og adfærdsbaserede triggers kan du samtidig sætte salg og kundeservice i system.

Læs mere om rekruttering og tilmelding.
 

TIP #2 > Om sms-marketing

Vidste du, at sms'er:

•    Sender dit budskab til din målgruppe på under 7 sekunder?
•    Har en åbningsrate på mere end 96%?
•    Bliver læst inden for de første 3 minutter efter modtagelse?
•    Undgår spamfilteret i 99% af tilfældene? 
•    Har en afmeldingsprocent på under 5%?

Sms-marketing er en effektiv salgskanal, der kan booste din omsætning med op til 500% - se case.

Læs mere om sms-marketing.

 

TIP #3 > Om e-mail psykologi

Vores hjernes korttidshukommelse kan faktisk kun rumme 7 informationer af gangen. Derfor kan det være en fordel for dig, at skrue ned for mængden af teksttung information i dine mails. 

Brug i stedet:

•    Flere visuelle elementer
•    Flere historier (vi husker historier bedre, fordi der er en start og en slutning med elementer vi bedre kan relatere til) 
•    Flere små opsumeringer i stedet for lange taler - bryd teksten med billleder, linjeskift osv. *

* Kilde: Bl.a. DR2 "Viden om" og oracle.com

 

TIP #4 > Om forbrugerpsykologi

Ved fx at vise modtagerne 3 produkter frem for kun 2, øger du sandsynligheden for, at dine modtagere klikker på det midterste alternativ.

Det føles altid som et mere sikkert valg, at vælge det midterste alternativ frem for yderpunkterne. Vi mennesker vil som udgangspunkt ikke afvige fra masserne.

Det er i øvrigt veldokummenteret gennem talrige studier, så den er god nok. *

Husk at det som udgangspunkt skal være sammenlignelige varer. Dvs. tre vaskemaskiner i samme 'kvalitet' eller kategori osv.

Burg A/B splittest og mål på og lær af dine kunders adfærd. Med e-mail marketingværktøjet Heyloyalty, er det i øvrigt ligetil.

 

* Kilde: Bl.a. Society for Judgment and Decision Making 

 

TIP #5 > Om kundegenerering

Vidste du, at e-mails er 40x bedre til at generere kunder i forhold til sociale medier som Facebook og Twitter?*

Mange virksomheder nedprioriterer fejlagtigt deres nyhedsbreve til fordel for de sociale medier. Tænk over det, næste gang der skal allokeres budget til marketing.

 

* Kilde: McKinsey

 

TIP #6 > Om CTA-knapper

Det er vigtigt du kontinuerligt arbejder med teksten på dine CTA-knapper.

Dine klikrater kan let stige blot ved at ændre ordlyden - fx fra 'Tilmeld dig' vs. 'Tilmeld mig', viser tests.

Undlad i øvrigt at være anmassende med dine CTA's. Det gælder om ikke at presse modtagerne for tidligt i processen. 

Derfor virker det ofte bedre at skrive "Se mere" end "Køb nu." 

Du bør også eksperimentere løbende med A/B splittests på dine CTA's. Det betaler sig i klikrater.

I flg. Getvero.com kan tallene - i snit - stige med 13%.

 

TIP #7 > Om emojies

Emojis er et godt værktøj til at skabe blikfang i dine modtageres indbakke og sikre, at netop dit nyhedsbrev bliver åbnet.

Faktisk kan de små ikoner øge din åbningsprocent med op til 10-15%.*

Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle ikoner bliver vist ens i alle mailklienter. Nogle vises i farver eller i sort/hvid - og andre slet ikke.

Se også hvordan du bruger emojis i emnelinjer

 

*Kilde: Litmus

 

TIP #8 > Om frekvens

I en stor undersøgelse vi har foretaget af 32 danske brands nyhedsbreve, sendte 22% ingen nyhedsbreve, i de i alt otte uger undersøgelsen strakte sig over (5+3 uger).

Det er stik i mod resultaterne af Dwarf's undersøgelse, der viser, at 40% ønsker at modtage nyhedsbreve fra samme afsender én gang om ugen og at danskerne gerne vil have flere tilbud i deres nyhedsbreve.*

Så hvordan finder du den optimale frekvens? Skru op for frekvensen indtil du oplever et markant frafald. Skru derefter en smule ned igen til stabiliteten er tilbage - først her har du den optimale frekvens.

* Kilde: Loyalitetsbureauet og Dwarf

Psst: En af 'hemmelighederne' til, hvordan du kan skrue op er via brug af personaliseret indhold. Deler du noget, der er højrelevant, er paraderne meget længere nede, men dén tager vi en anden dag.

 

TIP #9 > Om permissions

800.000 kr.

Det lød bøden på for Stylepit. Ca. 214.000 sms'er blev sendt uden den rette permission, og dét gik ikke ubemærket hen hos Ombudsmanden*.

•    Lad permission være en del af tilmeldingen
•    Husk at nævne de medier, du vil bruge i kommunikationen
•    Fortæl hvordan du opbevarer data (og at du overholder dataloven)
•    Vær ærlig og tydelig i dine betingelser

Bemærk: Du har ikke permission til at sende dine modtagere sms'er, blot fordi de har accepteret, at du må sende dem e-mails. Derfor: Gennemgå dine permissions - det er et must, at du har helt styr på dem. 

Læs mere om samtykke og spambøder.

 

TIP #10 > Om velkomstmailen

Vidste du, at åbningprocenten på velkomstmailen er 4x gange så høj som på andre nyhedsbreve?

Velkomstmailen er førstehåndsindtrykket og kan både styrke relationen til dine kunder og løfte dit salg.

Brug den aktivt, intelligent og tænk længere end blot den traditonelle tilgang: 'velkommen og tak'.

Læs mere om velkomsten.

 

TIP #11 > Om emnefelter

Emnelinjer der er personaliserede har 26% større sandsynlighed for at blive åbnet.*

Du kan personalisere dine mails med fx kundens navn eller geografiske område vha. et flettefelt.


* Kilde: Campaignmonitor

 

TIP #12 > Om mobiloptimering

Vidste du, at 53% af mails og nyhedsbreve bliver åbnet på mobile enheder (smartphone + tablet)?'

Derfor er det vigtigt, at du tænker mobilen først, når du opsætter dit nyhedsbrev.*

Sørg altid for at gøre det let for modtagerne at læse dine budskaber og respondere på dem. Bliver indholdet for småt, kan du let miste salget.

Din mailskabelon SKAL være responsiv. Lige så vigtigt: Det SKAL din landingpage også, med mindre du vil skuffe dine modtagere!

 

TIP #13 > Om tabt kurv

Vidste du, at:

  • Mere end 60% forlader en kurv uden at gennemføre købet?
  • 57% af tabt-kurv mails åbnes? (for en gennemsnitlig markedsføringsmail er det 21%)
  • Der bliver klikket i ca. 15% af tabt-kurv mails?
  • 35% af disse kliks resulterer i salg på webshoppen?
  • Den gennemsnitlige ordreværdi via tabt-kurv mails er 19% højere end på andre ordrer? 

Bruger du en tabt-kurv funktion - og gør det rigtigt - er chancen for at (gen)vinde omsætning altså enorme. Sæt en simpel, men effektiv triggermail op, og lad teknikken skabe forretning. Husk dog at arbejde struktureret med tallene, timingen og indholdet for hele tiden at forbedre resulaterne.

Få mere at vide om hvordan du vinder kunderne tilbage med tabt kurv

* Kilde: SaleCycle

 

TIP #14 > Om winback

Når et medlems e-mail hardbouncer, er det normalt enden på kommunikationen.

Men sådan behøver det ikke være.

Send en autoresponder via sms og fortæl medlemmet, at hans/hendes mailadresse netop er hardbouncet. Her opfordrer du samtidig til, at man opdaterer sin profil med en ny mailadresse. 

Note: Husk på tippet fra i onsdags (om permission): Vær sikker på, at du må sende sms... Samtykket til det skal være entydigt.

Du kan læse mere om winback.

 

TIP #15 > Om rekruttering

I vores store undersøgelse af 32 danske brands nyhedsbreve, havde blot 40% en 'let tilgængelig' rekruttering til deres nyhedsbrev på deres hjemmeside.

Men vidste du, at hvis du vil have så mange tilmeldinger som muligt, er det vigtigt, at de besøgende på din hjemmeside eksponeres tilmeldingen flere steder?

Studier har vist, at det er mest effektivt at vise tilmeldingsformularen følgende steder:

  • Øverst i højre hjørne af siden
  • Til venstre i navigationsbjælken
  • Nederest på siden, direkte efter relevant indhold
  • I pop-ups

Bonustip: Husk at tænke i alle touchpoints, når du vil rekruttere nye medlemmer. Kundeservice, konsulenter, frontpersonale, butikker etc. Så skab internt fokus, og oplev resulater...

 

* Kilde: Academia

 

TIP #16 > Om inaktive medlemmer

Vidste du, at du kan forbedre din leveringsrate med 3-5% blot ved at fjerne inaktive medlemmer fra dine lister?

Inaktive medlemmer er intet værd for dig og bør derfor fjernes. De sviner både din statistik, dit ry og kan få spamanklagerne til at stige.  

Bruger du fx Heyloyalty, kan du opsætte et oprydnings flow, der gør det let for dig at holde orden i dine lister.

Læs mere om hvorfor du bør fjerne inaktive medlemmer, og hvordan du opsætter dit oprydningsflow

 

TIP #17 > Om åbningsrater

Emnelinjen er din første kontakt med modtagerne og afgørende for, om netop dine mails bliver åbnet. Kampen er benhård, og du er oppe imod stærke kræfter. Dagens tip handler om hvordan øger du din åbningsrate.

  1. De fleste bruger lang tid på at sætte nyhedsbreve op, men en god tommelfingerregel er, at du skal bruge 50% af din tid på at skrive dit emnefelt.
  2. Emnefelter der holder sig inden for 20-40 tegn, har større chance for at blive åbnet - og så er du også sikker på, at modtagerne kan læse det på mobile enheder.
  3. Skab en "sense of urgency." Hvis modtagerne føler, de måske går glip af noget, er de mere tilbøjelige til at åbne. Undgå de kan svare 'nå', 'ja' eller 'nej' til dig.
  4. Husk din preheader
  5. Pir deres nysgerrighed
  6. Forsøg dig med emojis

Husk altid at teste. Der ligger masser af nyttig viden gemt her.

 

    

TIP #18 > Om segmentering

Det er ikke længere nok med et "one size fits all" nyhedsbrev.

Modtagerne forventer personaliseret indhold. Den nemmeste måde at gøre det på, er ved at segmentere dine lister. Segmentér fx på interesser, købsadfærd, aktivitet, klikrater eller geografi.

Du kan også opstille regler for dit nyhedsbrev. Fx at visse felter kun skal kunne ses af udvalgte medlemmer. Køn, postnummer osv.

Læs mere om hvordan du opsætter segmenter

 

TIP #19 > Om afmeldinger

Det kan være en rigtig god idé at spørge dine abonnenter, hvorfor de afmelder sig.

Få dem til at udfylde en lille spørgeundersøgelse efter afmelding. Du kan få svar på evt. utilfredsheder ift. indhold, hvornår eller hvor tit du sender ud - og dermed tilpasse dit setup, hvis der er et mønster. Det bliver klogere på dine kunder, og kan proaktivt skabe ændringer, der kan bringe tallet af medlemmer der forlader dig ned.

En god tommelfingerregel er, at afmeldingsprocenten aldrig bør være mere end 1% for en kampagne.

 

TIP #20 > Om Litmus tests

Hvordan ser dit færdige nyhedsbrev egentlig ud?

Inden du sender dit nyhedsbrev ud til dine modtagere, er det en god idé, at teste indholdet og formen.

Ved at lave en "udvidet test," får du adgang til Litmus. Her kan du både spamtjekke dit nyhedsbrev og se, hvordan det endelige resultat vil se ud i de mest anvendte mailklienter (Gmail, Outlook osv.).

Jo bedre dit nyhedsbrev ser ud, des større respons og effekt vil du opnå.

Bliv klogere på test - se indlægget fra Heyloyalty

 

TIP #21 > Om dynamisk indhold

Som forbruger er valget ikke svært: Samme indhold som alle andre får eller indhold tilpasset 'mig'?
Udnyt, at teknikken i dag tillader dig at flette indhold automatisk ind i dit nyhedsbrev baseret på onsite adfærd.

I Heyloyalty skaber du salg via fem forskellige muligheder.
Indhold baseret på den ENKELTES købs- og brugeradfærd i din webshop:

  • Mest købte produkter
  • Mest sete produkter
  • Rekommanderede (anbefalede) produkter
  • Indhold baseret på brugerne GENERELT:
  • Topsælgende på produkt
  • Topviste på produkt

Når funktionen er aktiveret, klarer automatikken og teknikken resten. Og modtagerne elsker det.

Blogindlægget om dynamisk indhold fra Heyloyalty giver vigtig indsigt (og udbytte).

 

TIP #22 > Om forbrugerpsykologi

Ny forskning viser, at ca. 90% af beslutninger om de enkelte produkter bliver truffet udelukkende ud fra farven.

Mænd er desuden mere til skarpe og klare farver, mens kvinder generelt bedre kan lide dæmpede farver.

Når det kommer til Call To Action-knapper, kan det være en fordel at teste på farven med A/B splittests. I nogle tilfælde virker røde knapper fx bedre end grønne knapper, selvom mange vil tro, det er omvendt.

Til info kan vi supplere med en lille serviceinfo: Først i det nye år starter vi en række af 'vidste du' op. Omdrejningspunktet bliver forbrugeradfærd - og glæd dig... Der kommer masser af interessant viden direkte i din indbakke.

 

* Kilde: Mailjet

 

TIP #23 > Om Google Analytics

Har du en webshop med Google Analytics integration, kan du få vist relevante data på hver enkelt liste og kampagneudsendelse.

Det betyder, at du fx kan se, hvor stor omsætning en specifik kampagne har genereret.

Se bl.a.: 

  • Omsætning: Viser hvor meget salg kampagnen har genereret via mailen
  • Købsprocent: Viser hvor stor en del af dine modtagere, der har gennemført køb via links fra din kampagne
  • Værdi pr. session: Viser den gennemsnitlige omsætning af alle de sessioner, der har været via din kampagne
  • Sessioner: Viser det samlede antal sessioner via din kampagne

​Giv os et praj, hvis du har brug for sparring. Vi hjælper dig hele vejen.

 

TIP #24 > Om flæskesteg

[Bonusinfo om dagens tip: Fokus er 1.000 andre steder end på kundeloyalitet, e-mail marketing, ROI osv. Så derfor er indholdet om noget langt mere relevant denne dag (præcis som vi selv argumenterer for)] 

Claus Meyer's opskrift på den perfekte flæskesteg:

  • Rids sværen smalt (1/2 cm) og helt ned til kødet. Har slagteren ridset stegen, så gå den efter. Nogle gange er ridserne ikke dybe nok, specielt ikke i siderne.
  • Vær omhyggelig med at få salt ned mellem hver svær og sørg for, at sværen ligger vandret under stegningen. Det kan du fx gøre ved at lægge stanniol eller kartoffelstykker under stegen i den laveste ende.
  • Hvis du vil have boblende svær, skal ovnens temperatur op på 225-250 gr. C. Brug et stegetermometer.
  • Når centrum-temperaturen når 65 gr. C, er stegen færdig.

Bonustip: Hæld lidt citronsaft ud over sværene, når der er ca. en times stegetid tilbage. Så affedtes de, hvilket giver en perfekt svær. Bon appetit!

 

Nysgerrig efter endnu mere viden? Tilmeld dig nyhedsbrevet

Vi deler lystigt ud af 'guldet' vi finder og skaber. Meld dig til her:

Tilmeld nyhedsbrev


Janne Vognstoft

Janne arbejder som konsultent og rådgiver hos Loyalitetsbureauet. Hendes store passion er forbrugeradfærd og forbrugerpsykologi. Specielt i en online marketing setting - hvordan og hvilken effekt kommunikative og visuelle virkemidler har på forbrugeradfærden. Desuden er hun meget optaget af sproglige effekter og branding.