Blog

Planlæg dig til bedre åbningsrater, klikrater og større salg.

Når tiden er knap, er det lettest bare at tage en idé og løbe med den – det gælder også, når vi skriver nyhedsbreve og sender dem afsted. Men stopper du nogensinde op og kigger på, hvordan dine tidligere nyhedsbreve performede? Bruger du den viden, du allerede har fået fra tidligere udsendte kampagner? Eller går det hele op i praktik?

Hvis du vil have mest muligt ud af dine nyhedsbrevsudsendelser, så sæt dem i system og hold øje med resultaterne. Det giver dig gladere læsere og en økonomisk gevinst for dig på den lange bane.

Med planlægning og overblik undgår du at tabe det strategiske aspekt i svinget, når det går for stærkt med at sende nyhedsbrevet afsted. I værste fald kan manglende planlægning gå ud over åbningsrate, din klikrate og dit salg. Det kan du undgå ved at sætte dine nyhedsbreve i system vha. vores gratis planlægningsskabelon, som du kan downloade og benytte. På den måde sikrer du dig, at du har tænkt over og husket alle elementerne i det enkelte nyhedsbrev.

Download vores gratis skabelon til kampagneplanlægning her.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sådan skaber du bedre resultater med skabelonen

Når du har hentet vores skabelon, kan du begynde at planlægge dine næste email-kampagner. Planlæg gerne nogle måneder frem i tiden, så du kan nå at få idéer og inspiration til indholdet og temaerne i dine kampagner. Derudover giver det dig også god tid til at finde på gode emnelinjer, og se nærmere på effekten af tidligere udsendte kampagner – måske kan du bruge noget fra en tidligere kampagne, der var effektivt.

For at gøre det nemt for dig, har vi delt skabelonen op i 3 hovedkategorier: kampagneplanlægning, A/B TEST-planlægning og -resultater samt resultater og kampagnestatistik. Herunder finder du en kort intro til, hvad hver kategori indeholder, men du kan også læse flere detaljer på skabelonen, du har hentet.

I selve kampagneplanlægnings-delen kan du koordinere vigtige elementer, som indgår i enhver kampagne. Eksempelvis hvilken medarbejder, der har ansvar for kampagnen, hvilket segment du sender til samt formålet med kampagnen.

Under kategorien A/B test har du mulighed for at tilføje elementer, som du gerne vil teste og resultaterne heraf. Vi anbefaler, at du tester så meget som mulig, da det er en god læring, som kan fortælle dig, hvad der virker bedst ift. dine nyhedsbreve.  Der er adskillige parametre, du kan teste på. Det kan være emnelinjen, teksten i nyhedsbrevet, klikbare elementer eller noget helt fjerde. I skabelonen kan du også indskrive resultatet af den enkelte test, så du let kan hive erfaringen med til den næste kampagne.

I den sidste kategori med resultater og kampagnestatistik kan du indsætte de vigtigste resultater fra det enkelte nyhedsbrev. Fx klikraten, åbningsraten, omsætning eller antal afmeldinger. Det giver dig et nemt overblik over, hvad der fungerede.

Du kan tilpasse skabelonen

Planlægningskabelonen er lavet med afsæt i de muligheder, der ligger i vores partner Heyloaylty’s system, men skabelonen kan bruges til alle email-marketing-systemer.  Vi opfordrer dig derfor til at tilpasse skabelonen, så den passer til netop din virksomheds behov og mål. Her mener vi ikke bare farven på tabellerne, men det gælder også selve tabellerne og elementerne, du ikke har brug for til dit email-marketing-setup. 

Skabelonen er inddelt efter måneder, da vi anbefaler, at du som minimum sender ét nyhedsbrev afsted om måneden – gerne flere. Hvis du er blandt de flittige og sender ugentlige nyhedsbreve, kan du bare ændre tidsinddelingen i skabelonen.  


Janne Vognstoft

Janne arbejder som konsultent og rådgiver hos Loyalitetsbureauet. Hendes store passion er forbrugeradfærd og forbrugerpsykologi. Specielt i en online marketing setting - hvordan og hvilken effekt kommunikative og visuelle virkemidler har på forbrugeradfærden. Desuden er hun meget optaget af sproglige effekter og branding.


Relaterede indlæg