Blog

Sms-marketing: Så nemt 5-dobler du din omsætning!

Vi har hørt det før. Sms er effektivt. Men hvor effektivt? Vi undersøgte sagen i samarbejde med en kunde og fandt, at sms’er i den grad er effektive og kan booste omsætningen med op til 500 %.

Og hvor lang tid bruger du på at sende en sms? Ikke ret lang tid vel. Med mulighed for at få 5-doblet din omsætning kan vi hurtigt blive enige om, at de 2 minutter, du bruger på at sende en sms, er godt givet ud. Så send en sms, få dit budskab igennem og se resultater!

Hvad kan sms’en?

Før vi når frem til præsentationen af vores lille case, vil jeg hurtigt slå endnu et slag for, hvorfor det nu er, at sms er så fedt og virker så godt. Så bliv hængende lidt endnu.

Sms marketing er en af de mest effektive metoder inden for direct marketing. Det er en af de bedste måder at nå kunden på. Selvfølgelig kan det være en påstand, men prøv engang at absorbere facts’ene herunder. Og overvej så en ekstra gang, om du ikke også tror, at sms’er er effektive. 

Vidste du fx, at sms’er:

  • sender dit budskab til din målgruppe på under 7 sekunder
  • har en fantastisk åbningsrate på mere end 96 %
  • bliver læst inden for de første 3 minutter efter modtagelse
  • undgår spam filteret i 99 % af tilfældene
  • har en afmeldingsprocent på under 5 %

Faktisk er der (endnu) flere gode grunde til at sms’er er så fedt.

Så bare for at smide et på ekstra fordele oveni hatten; se her, hvor sms’en er andre medier overlegen:  

Sms’en er andre medier overlegen mange steder, men her nøjes jeg med at nævne et par stykker:

Ved brug af sms slipper du for at bekymre dig om mobiloptimering osv. Din læser vil altid kunne læse dit budskab. En sms har nemlig det samme sikre format på alle telefoner. (Det er da lidt lækkert, ikke?).

En sidste fordel, som skal nævnes her, er, at du altid kan fange kunderne med en sms, uanset hvor eller hvornår. 96 % af den danske befolkning ejer en mobil, og kan derfor modtage dine sms’er. De fleste har altid mobilen inden for rækkevidde, og det kræver ikke nogen internetforbindelse at modtage en sms. Det betyder, at du altid vil kunne nå dine kunder med en sms.

Kilde: Oracle

SMS-CASE: Send din omsætning på raketfart 

Har du en webshop, er du sikkert allerede klar over, at dine kunder af og til foretager køb fra deres smartphones. Men var du klar over, at hele 79 %, der har en smartphone, bruger telefonen til køb online? Noget tyder på, at dette tal kun bliver højere i fremtiden. For dig betyder det bedre betingelser for brugen af sms i din markedsføring. Du kan nemlig indsætte et link i dine sms’er, som enkelt og smart vil føre dine kunder videre mod endnu et køb på deres smartphones. 

Og så er det (måske) her, du tænker; hvorfor så ikke bare sende en e-mail i stedet for at sende en sms med et link? I en mail er det klart nemmere at inkludere mere information.

- Vi tænkte det samme. Derfor undersøgte vi sagen nærmere i samarbejde med en kunde. Vi bestemte os for at undersøge, om sms’er virkelig er så effektive. Der blev udsendt en mail og en sms med nøjagtig samme budskab, men med to dage i mellem udsendelserne for at være sikker på, at effekten af mailen ikke smittede af på sms’ens effekt.

Budskabet i mailen og sms’en var: ”VIP Christmas Sale -25% på alt i butikken”. Effekten af både e-mail og sms blev målt i omsætningstallene på kundens webshop.

Som du kan se, taler tallene deres tydelige sprog! Sms er effektivt! Det skyldes alle de mange fordele, der er ved sms’er (læs gerne listen med facts om sms’er igen).

I vores eksperiment blev salget på kundens webshop 5-doblet efter at have sendt en sms i forhold til at sende en mail. Selv om budskabet var helt det samme. Det er da effektivt.

Vanens magt er positivt for dit sms-budskab

Det er imponerende, at noget så simpelt som en sms kan have så stor en virkning. Vores undersøgelse bekræfter desuden en kort responstid på sms’er budskab. Omsætningen skød i vejret umiddelbart efter udsendelsen sms’erne, hvilket betyder, at budskabet blev afkodet, og at rabatten blev udnyttet  allerede samme dag.

Sender du en sms, venter kunden altså ikke til dagen efter med at åbne din sms. Dit budskab ryger direkte i lommen på kunderne. Så snart din sms kommer frem 7 sekunder af afsendelse, hører kunden den velkendte ”bip-bip”-lyd eller en vibration. Lyden/vibrationen udløser en automatisk reaktion hos kunden, som gør at han/hun tjekker din besked inden for de første 3 minutter efter modtagelse. Fordi lyden af en sms besked typisk er drevet af vane, er det svært at ignorere sms’en.

Ifølge Oracle er sms’er er 8 x så effektive, hvis du gerne vil engagere kunden. Vores test bekræfter, at der langt større respons på sms kampagnen i forhold til e-mail kampagnen. Så det kan siges, at kunderne engagerede sig mere i sms kampagnen, som ledte til flere køb og et mere markant omsætningsboost.

Så hvis du ikke synes, at du får respons nok på dine nyhedsbreve pr. mail, så prøv med en sms (bare engang i mellem).

Dog, lige en lille løftet pegefinger: Husk at træde varsomt; en irrelevant eller uønsket sms kan skade dig mere, end du tror. Sms’er stadig et forholdsvist privat kommunikationsmiddel mest brugt i kommunikationen til venner eller familie, så være sikker på, at det du sender er relevant og har værdi for kunden. På den måde kan du styrke relationen til kunden i stedet for at skade den. Hav desuden styr på frekvensen, og at du har tilladelse til at sende sms’er ud. For mange sms’er om måneden og uønskede sms’er kan hurtigt blive til irritationsmomenter og i værste tilfælde afmeldelser eller spamanmeldelser.

Kombinér mail og sms og få dobbelt konvertering

Selv om sms’ens effektivitet ikke kan diskuteres, anbefaler vi, at du bruger det som supplement til fx e-mails. Vi har flere gange oplevet, at vores kunder melder tilbage om en dobbelt respons ved brug af både mail og sms. Typisk i forbindelse med et event i en fysisk butik, hvor sms´en fungerer som en reminder tæt på arrangementets start.

Det kan være smart at kombinere flere former for direct marketing for at kunne udnytte styrker og svagheder ved de forskellige kommunikationsformer. Via en sms er det nemt både at nå ud til kunderne og at få et enkelt budskab klart igennem. Til gengæld kan du med en e-mail noget, som du ikke kan med sms; nemlig at få flere budskaber igennem, tilbyde et mere omfattende indhold og inkludere billeder. E-mailen kan dog uheldigvis lande i spam bunken; det kan en sms ikke.

Der er altså fordele og ulemper ved begge dele, og det er NETOP derfor, at e-mails og sms’er supplerer hinanden så godt. Så afhængig af, hvad dit formål med kampagnen er, kan du bruge sms, e-mail eller både sms og e-mail. Og det er jo lidt fedt, når tingene spiller sammen. 

Se mere om sms på Heyloyalty´s blog - fx '5 årsager til hvorfor sms-marketing er et must-have for din forretning'

Hvad siger dine erfaringer?

Vi hører meget gerne fra dig, hvis du har cases, tal og oplevelser du vil dele vedr. brugen af sms i dit marketingmix. Og - selvfølgelig - hvis du har spørgsmål.

Kontakt


Janne Vognstoft

Janne arbejder som konsultent og rådgiver hos Loyalitetsbureauet. Hendes store passion er forbrugeradfærd og forbrugerpsykologi. Specielt i en online marketing setting - hvordan og hvilken effekt kommunikative og visuelle virkemidler har på forbrugeradfærden. Desuden er hun meget optaget af sproglige effekter og branding.