Blog

Styrk den mobile brugeroplevelse og boost dine kampagner

Du vågner, og før du overhovedet er kommet ud af sengen, rækker du ud efter din smartphone og tjekker din indbakke.

Lyder dette scenarie bekendt? 

 

Du er ikke alene. 49% læser mails på deres smartphone, som det første når de vågner om morgenen og 25%, mens de er på vej på arbejde. Smartphone forbruget er steget markant og det er antallet af folk der læser e-mails på deres mobil også. 91% af forbrugerne tjekker mails på mobilen mindst én gang om dagen og mobile e-mail åbninger trumfer desktops med mere end 2:1.Tallene taler for sig selv. Den mobile revolution er over os og i takt med at mobilen er blevet en computer i selv, som vi altid har tilgængelig, kræver det også at vores markedsføringen ændre karakter. Derfor kan du ligeså godt vende dig til, at tænke mobilen først, når du designer dit nyhedsbrev.

Her er 4 facts du skal huske, hvis du skal klarer dig, på fremtidens e-mail marketing.

 

1. Flere læser e-mails på deres smartphone

Der er flere der læser deres e-mails på deres smartphone end på computer. 55% af mails bliver åbnet på mobilen mod kun 19% på desktop. Antallet af mobile e-mail åbninger er vokset med 180% over de sidste tre år, mens antallet af desktop åbninger er faldet. Det er især åbninger i outlook der er faldet markant. Man regner med, at i 2018 vil over 80% åbne deres e-mail på mobilen. Hvis du vil vide mere udviklingen i detaljer, har Litmus skrevet et fint indlæg om det her.

 

2. Looks matter

Udseendet betyder noget, det gælder også for nyhedsbreve. Mange modtagere lægger stor vægt på, hvordan e-mailen ser ud, når de modtager den på mobilen. 71% sletter et nyhedsbrev, hvis det ikke ser godt ud, og over 16% vil afmelde sit abonnement. Det er rigtig mange potentielle kunder at miste, over noget der relativt nemt at fikse, og det kan koste dig dyrt at lade være. Mobil omsætning  udgjorde 20% af den samlede e-mail genererede omsætning. 

3. Mobiloptimering er ikke altid nok

Hvis du skal have et vigtigt budskab klart frem, er mobiltilpasning er ikke altid nok. Nogen gange må du skabe noget specielt til mobilen. Fokuser på hvad der er vigtigt, hvad der vil tilskynde et svar eller handling fra dine læsere. Det betyder, at noget indhold muligvis er bedre skjult på mobile enheder, så de ikke forringer den samlede meddelelse eller relevant indhold. Dette kan omfatte ikke-væsentlige knapper, reklame, billeder, der ikke øger indholdet eller links, der vil distrahere brugeren væk fra din e-mail.

4. Salg fra mobilen er stigende

Salgspotentialet i e-mail marketing er ikke til at debattere og salget fra mobil er stigende. Alene sidste år udgjorde en mobile omsætning 20% af alle e-mail generet indtægter, en stigning med en tredjedel på et år. Også den gennemsnitlige ordreværdi på mobil er steget med 28% på blot et år, hvilket er en fordobling af den årlige vækst i forhold til desktop.

Tips til tilpasning af dit design til mobiltelefoner: 

  • Hold bredden på mindre en 640 pixels og billeder på mindre end 300 pixels. Så undgår du, at mobile læsere enten skal scrolle fra side til side eller zoome ud, for at læse for at læse hele teksten.
  • Brug enkelt kolonne nyhedsbreve, de er nemmere at læse på både mobil og tablets.
  • Brug en stor fontstørrelse, for at gøre det lettere at læse på mobilen. Apple anbefaler en størrelse på 17-22 pkt. til tekster i e-mails.
  • Brug farver i høj kontrast.
  • Brug tydelige billeder, nummerering eller streger og andre afgræsninger, så modtagerene nemt og hurtigt kan skimte mailen.
  • Vær opmærksom på, at Android brugere ofte slår billedvisning fra. Derfor er det en god ide, at vigtige oplysninger også er tilgængelige uden billeder.
  • Indsæt små billeder, der er hurtige at downloade.
  • Lav knapper og links tydelige ved at understrege eller bruge en anden farve på enten tekst eller baggrund. På den måde er der større sandsynlighed for, at dine læsere vil klikke – hvilket jo er hele ideen. 

René Kucza

René er til daglig bureauchef hos Loyalitetsbureauet. Han er passioneret omkring den gode kundeoplevelse på tværs af alle touch-points, specielt med fokus på kunderejser og kundeloyalitet. Derudover arbejder han med kundeklubsstrategier samt rådgivning i forhold til optimering af design og budskaber i kampagner.


Relaterede indlæg