Blog

Tabt kurv: Se duksenes e-mails

Hvordan ser de så ud - duksenes tabt kurv-e-mails? Hvilke parametre anvender de? Hvordan får de det bedste ud af den viden, de har om modtagerne? Hver især anvender de et mix af faktorer. Den endegyldig opskrift er ikke skrevet i sten, da budskab, stil og tone altid skal afstemmes med modtagerne. Følg med herunder, og lad dig inspirere blandt et udvalg af hvordan webshops håndterer den evige udfordring - de mistede millioner...

Der er en række faktorer, som bør figurere som mindste fællesnævner.

  • Vise det/de produkter, der var lagt i kurven
  • Tydelige call-to-action knapper med genskab-kurv funktion
  • Nævne fordelene ved at handle i webshoppen (være kunde)
  • Visualisere, hvis der er specifikke (ekstra) fordele som modtager af nyhedsbrevet
  • Stil og tone - med respekt (nogle kan føle sig irriteret over mailen)
  • Lettilgængelige kontaktdata (og ikke no-reply på afsender!)
  • Overvej en rabatkode - alternativt fri fragt

Bemærk i Boozt-eksemplet herover, at de faktisk ikke helt hører til i dukse-ligaen. Selvom det er tæt på. De skriver nemlig 'kære kunde', selvom de kender navnet på min kollega Jesper (der her forsvandt under processen) og burde have brugt det i tiltaleformen

 

SmartPak gør det umiddelbart fint. Dog kan designet diskuteres, men så længe det passer til målgruppen og deres interaktion er det, det vigtigste. Indholdet derimod fejler ikke noget.

Bemærk: De anvender relaterede produkter, som også kan aktivere læseren. Fx hvis årsagen til den tabte kurv skal findes i, at de valgte støvler ikke helt var dét, der blev søgt efter.

Hello Nomad har fat i mange virkemidler. Dog bevæger de sig ikke langt op af designstigen, og har heller ikke inkluderet billeder af produkter, tydelig call-to-action. Den er lidt svær at overskue, men med ganske lidt grafiske virkemidler ville man kunne løfte den meget.

 

Doggyloot har i modsætning til Hello Nomad haft en grafiker på opgaven. De formår at fange opmærksomheden, og er tro mod deres varer. Her kunne man med fordel inkludere USP´ere, for at sikre, at modtageren har færrest mulige undskyldninger for at forlade mailen også.

 

ModCloth gør det enkelt, og tager samtidig fat i en lille detalje: I stedet for kun at nævne risikoen for at væren går i restordre, fortæller de at modtageren har en god smag.

 

Chubbies har en 'fresh' målgruppe, der - formentligt - hylder deres måde at kommunikere på. Her spiller humoren med, og lader den være løftestang for action. Dog så man ingen interesse i at fortælle kunden, hvad denne måtte have haft i kurven... Lidt ærgerligt, men måske har de testet sig frem til deres best practice?

 

Design og stil hører til Grovemade´s måde at kommunikere på. Det er inspirerende (i mine øjne). De spiller på datoudløb som den aktiverende faktor. Dog kunne man godt savne kontaktinformationer og USP´ere.

Se også mere her:

Hvad gør 32 danske brands for at vinde kunderne tilbage

Tip: 14+5 gode råd til opsætning af tabt kurv(-mail)

Nysgerrig?

Giv René Kucza et kald på 31 45 36 66 eller send en mail og få stillet nysgerrigheden. Det koster kun (lidt) af din tid.

Tilmeld nyhedsbrev, og bliv beriget

I den kommende periode stiller vi skarpt på tabt kurv-funktionen og relaterede emner. Tilmeld dig og få automatisk de kommende i din indbakke.

TILMELD NYHEDSBREV

 

Kilder (udpluk):

http://www.shopify.com/blog/12522201-13-amazing-abandoned-cart-emails-and-what-you-can-l


René Kucza

René er til daglig bureauchef hos Loyalitetsbureauet. Han er passioneret omkring den gode kundeoplevelse på tværs af alle touch-points, specielt med fokus på kunderejser og kundeloyalitet. Derudover arbejder han med kundeklubsstrategier samt rådgivning i forhold til optimering af design og budskaber i kampagner.