Blog

Velkomstmailen: Få 11 fif der både styrker relationen og løfter dit salg

Nu da du har fanget en læser, som er motiveret for at høre mere, kan det godt betale sig at udforme et spændende indhold eller at kigge indholdet af din velkomstmail efter i sømmene.

Husk på: Velkomstmailen er førstehåndsindtrykket, som du giver kunden af din virksomhed ”behind the scenes”. Kunden har jo meldt sig ind, fordi nysgerrigheden rakte længere end til det, der kan findes på hjemmesiden. Det er derfor vigtigt, at kunden føler sig velkommen i dette nye univers af spændende mails, tilbud og nyheder, han kan se frem til at modtage.

For dig, er det også en fordel, at du fra start opbygger en god relation til kunden. Desuden kan du generere salg via velkomstmailen, hvis det er tydeligt, at din virksomhed og dine produkter kan skabe værdi for kunden. Som en detalje kan vi tilføje, at velkomstmailen typisk genererer 4 x så høj åbningsprocent som en "almindelig" mail/nyhedsbrev - derfor er der endnu mere grund til at gøre det ekstra godt.

Her får du vores bud på 11 fif der både styrker relationen og løfter dit salg:

1.Byd velkommen og sig tak

Vis at du værdsætter tilmeldingen til din kundeklub og tak kunden for det.

2.Skab en relation

Kunden vil i dialog med dig, så vis at du også interesserer dig for kunden og udnyt de data, du allerede har om kunden.

Brug fx kundens navn i velkomsten, hvis du kender det.

3.Opbyg kundens forventninger

Kunden har netop meldt sig ind i din kundeklub. Fortæl, hvad kunden kan forvente at få ud af medlemskabet, fx hvilke fordele de kan se frem til at få, eller hvor tit nyhedsbrevet udkommer.  

Sport24 formår flot på bare 3 linjer at inkludere de tre første punkter en velkomst bør indeholde. Kort og præcist byder de velkommen, skaber en relation ved brug af kundens navn og opbygger kundens forventninger.

4.Gør brug af ”Social Proof”

Overbevis kunden om, at det var det rigtige valg at tilmelde sig dit nyhedsbrev ved fx at skrive, hvor mange andre kunder, der allerede er en del af klubben og får fordelene. Se mere her.

5.Skab værdi for kunden

Lev op til kundens forventninger. Skab værdi for kunden allerede i velkomstmailen fx via en gratis e-bog, et godt råd, en rabatkode, et godt tilbud eller gratis fragt på første køb som tak for tilmeldingen. Den loyale kunde kommer også til at skabe værdi for dig.

6.Call-to-action knap

Har kunden tilmeldt sig, har han sikkert lyst til at vide mere om din virksomhed eller dine produkter. Giv kunden muligheden for det! Tilføj fx en “Gå til webshoppen nu”-knap eller en “se mere på vores hjemmeside”-knap. Husk også fokus på knapfarven, som tydeligt skal stå ud fra baggrunden.

7.Brug billeder

Sæt billeder ind af produkter og af virksomheden fx et logo eller butikken. Så kan kunden bedre relatere til, hvem du er, og dit indhold bliver mere spiseligt.

I virkelighedens verden synes du sikkert også, at det er rart at få sat ansigt på, hvem du snakker med, og det samme gør sig gældende, når du skal præsentere din virksomhed og dine produkter online for en ny kunde.

Zalando har fanget budskabet og gør det godt i deres velkomstmail, hvor fokus er på at skabe værdi for kunden. Det gør de ved at give en ”velkomstgave” i form af en rabatkode, så kunden med det samme får noget ud af relationen til Zalando.  Og med call-to-action knappen kan kunden få stillet sin nysgerrighed med det samme. Her bruger de desuden informationen om, at vi var interesserede i dametøj, som også reflekteres i billedvalget. Indholdet føles allerede her relevant for kunden.

8. Brug GIF-animationer

Bevægelse skaber opmærksomhed, så udnyt de små smart GIF’er i din velkomstmail. Dog højst 1 pr. mail, da det ellers kan skabe støj. Faktisk viser undersøgelser, at klikraterne er op til 12% højere på mails med GIF’er end med billeder. Så brug en GIF til at skabe stemning, til dine call-to-action elementer, til storytelling om dine produkter/produktion og meget meget mere. Kort sagt; GIF’er er smarte og kan bruges til (næsten) alt. Tip: sørg for at teste hvad der virker i de forskellige mailklienter. Outlook er pt. ikke bedste venner med GIF´er - her kan du kun bruge et stillbillede. Brug fx Litmus til at test inden udsendelse. Heyloyalty har skrevet et blogindlæg omkring dette.

9.Indsaml ekstra information

Hvis du kun har bedt om mailadresse og navn i tilmeldingsfeltet (jo færre oplysninger  du spørger efter indledningsvist, jo lettere er det at tilmelde sig), kan velkomstmailen være en god anledning til at bede kunden om flere oplysninger. Forklar fx at du kan sende bedre tilbud og information til kunden, hvis de personlige oplysninger bliver opdateret.

10.Integrér med sociale medier

Tilføj links til sociale medier og giv kunden mulighed for at følge din virksomhed og at skabe dialog med din virksomhed på andre medier. Jo flere touch points og muligheder for at nå dine kunder, jo bedre er det jo også for dig.

11.Kontaktoplysninger

Vær sikker på at kunden har mulighed for at kontakte dig, og at dine kontaktoplysninger er up-to-date. Gør kontaktoplysningerne personlige med fx et billede af en ansat, den lokale butik eller en underskrift fra butiksbestyreren. Det giver en bedre en-til-en effekt i kommunikationen og mindsker følelsen af distance mellem din virksomhed og kunden.

Selected har en stilren simpel velkomstmail, der med billederne giver en fin idé om hvordan butikken ser ud. De har fokus på kontaktoplysningerne med et billede og en hilsen fra en ansat, samt at skabe en relation til kunden ved at skrive kundens fornavn. En detalje mere ved Selected’s velkomstmail er, at de er gode til at gøre opmærksomme på, hvor de findes på de sociale medier.

Masser af quick wins

Der findes et hav af velkomstmails 'derude', hvor der er rigtigt mange lavthængende frugter, der be´r om at blive plukket. Fx kunne man godt drømme sig langt væk i de fantastiske is, Paradis producerer. Et inspirerende billede hér, ville gøre en verden til forskel...

Summa summarum:

Flet de rette elementer ind i din velkomstmail (gerne flere fra listen), opsæt den som autoresponder og udnyt potentialet i velkomstmailen.

Varm kunderne op med flere velkomster

Og når det så er sagt, står velkomstmailen ikke alene jo. Du bør tænke i et velkomstflow, for at sikre du får dit dugfriske medlem sikkert om bord. 

Sælger du lidt komplicerede produkter eller luksusvarer, hvor kundernes beslutningsfase er lang, eller er dine kunder prisfølsomme? Så kan det være en fordel at varme kunderne op til idéen om dine varer. Opvarmningen kan ske med et flow af flere velkomstmails. Fx en serie af 3 eller 5 velkomstmails, der dumper ind i kundens indbakke med jævne mellemrum efter kunden har tilmeldt sig. Planlæg flowet og opsæt det som autoresponders. Så er det igen ikke noget, du skal bekymre dig om hver dag.

Lær kunden om dine produkter og din virksomhed i hver mail. Efter rækken af mails skulle kunden gerne være klædt på med nok viden til bedre at kunne forstå dit produkt og træffe en beslutning. 

Brug for sparring?

Vi byder gerne ind med sparring og konkrete tips til, hvordan din velkomst kan blive. Typisk ser vi også på flowet - hvad sker der, når der klikkes på 'Tilmeld', hvordan sikrer vi dit medlem kommer godt i gang osv. Så stiger sandsynligheden drastisk for, at han/hun bliver en af dine næste ambassadører. Kontakt os, og hør mere.

Kontakt

Inspirationskilder:

Bl.a. Verticalresponse og Boostblogtraffic


Janne Vognstoft

Janne arbejder som konsultent og rådgiver hos Loyalitetsbureauet. Hendes store passion er forbrugeradfærd og forbrugerpsykologi. Specielt i en online marketing setting - hvordan og hvilken effekt kommunikative og visuelle virkemidler har på forbrugeradfærden. Desuden er hun meget optaget af sproglige effekter og branding.