Skil dig ud fra mængden til Black Friday med vores 10 tips

Skrevet: 18 October 2018 - 15:46

Loyalitetsbureauets 10 tips til at skille sig ud fra mængden på Black Friday

Lige om lidt går det løs med Black Friday anno 2018 - nærmere bestemt d. 23. november. ALLE vil være forrest, når det gælder om at hente kunderne ind i butikken, og i sidste ende se ens salg stige væsentligt. Langt de fleste vil forsøge at lokke kunderne i butikken med en solid e-mail marketingstrategi. Det betyder, at du skal arbejde hårdt for at skille dig ud fra mængden, når du begynder at sende Black Friday-mails ud til netop dine kunder. 

Vi har samlet vores 10 bedste råd lige her. Følger du vores tips, bliver du klædt bedst - og mest unikt - på til Black Friday, så du kommer forrest i kampen om kundernes gunst. 

God læselyst. 

1. Få en højere åbningsrate med en god emnelinje

Som du nok ved, så bestemmer modtageren ofte baseret på emnelinje, om han/hun gider at åbne dit nyhedsbrev. Undgå at bruge de typiske tilbudsemnelinjer med blokbogstaver, overdreven brug af emojis og udråbstegn – der er jo ingen grund til at råbe ad din modtager ved at blive lidt for aggressiv. I Loyalitetsbureaet er vi ikke alt for store fans af de typiske emnelinjer ifm. udsalg, hovedsageligt fordi at de kan trigge spamfiltre. Du kan i stedet prøve at få modtageren til at føle sig speciel med en anderledes emnelinje som ”Kun for medlemmer: Tidlig adgang til Black Friday” eller ”I dag er det torsdag, men for dig er det Black Friday”. Det får dine modtagere til at føle sig specielle, når de f.eks. får tidlig adgang til tilbud – helt uden at bruge et eneste udråbstegn.

Vi anbefaler desuden, at du A/B splittester 2 emnelinjer med A/B splittest funktionen i Heyloyalty, så du ikke satser hele butikken på én mulighed, hvis den så fejler.

2. Planlæg dit udsendelsestidspunkt ud fra din statistik

Der findes en helt masse information om de rigtige tidspunkter, du bør udsende dine nyhedsbreve. Men vi opfodrer dig til at tage udgangspunkt i din egen statistik. Brug Heyloyalty’s kampagnestatistikfunktion og find et gennemsnit for, hvornår netop dine bedste udsendelsestidspunkter er - og hvornår de havde den højeste åbnings- og klikrate.

3. Sortér dine medlemmer og undgå spamfiltre

Heyloyalty har den smarte segmenteringsfunktion, at du har mulighed for at sortere soft- og hardbounces samt spamklager fra. Så spilder du ikke dine e-mails på ikke eksisterende e-mailadresser, og samtidigt skader du ikke dit afsenderomdømme.

Hvis du har mod på det, kan du også bruge segmentringsværktøjet til at se på, hvem der interagerer med dine e-mails, og hvem der slet ikke gør. Det kan være, at du skal sende to forskellige kampagner med to forskellige budskaber, hvor du belønner dine mest aktive medlemmer med et bedre tilbud / større rabatter eller lign. Ofte fokuserer man meget på at lokke de ikke aktive medlemmer til at blive aktive, men det er ikke nogen dårlig idé at fokusere på ens bedste medlemmer en gang i mellem i stedet for, så du giver dem en følelse af, at det rent faktisk godt kan betale sig at åbne og klikke aktivt i dine nyhedsbreve.

Beløn altså dine modtagere for deres tidligere engagement.

4. Design din Black Friday landingsside

Det giver næsten sig selv – og så alligevel ikke. Men hvis dine websitebesøgende ikke kan lide din Black Friday side, så forbliver de, hvad de er, nemlig besøgende – og ikke kunder. Det skal fremgå tydeligt på din landingsside, at det er Black Friday, hvilke tilbud du kører, hvad man evt. skal gøre for at få rabatten og hvor meget besparelse, der er. Sørg i øvrigt for, at alle dine weblinks i nyhedsbrevet fører til din Black Friday side. Hvis dine medlemmer lander på din forside eller en anden underside, så er det ikke sikkert, at de spotter, hvor din Black Friday side er, og så taber du dem allerede på forhånd.

5. Gør brug af din eksisterende viden

Hvad virkede sidste år? Hvad virkede ikke? Du har formegentlig allerede en masse viden om, hvordan dine kunder reagerede sidste år. Hvilke søgninger lavede de? Hvilke landingsside besøgte de mest? Hvilke produkter var mest populære? Brug den viden til at udforme dit nyhedsbrev. Black Friday er ikke tiden til at reklamere for dine dårligst sælgende produkter i håbet om, at du så kommer af med dem. Fyld dit nyhedsbrev med de produkter, du ved, at dine modtagere helst vil se, så de er synlige. Tænk også på hvilke tilbud, du har kørt tidligere. Virker det bedst at give procentrabat? Mængderabat? Eller noget tredje?

6. Mobiloptimering, mobiloptimering, mobiloptimering

Det er efterhånden basisviden, at flere og flere åbner deres nyhedsbreve og agerer online fra deres mobiltelefon, og det er derfor yderst vigtigt(!), du husker at mobiloptimere dit nyhedsbrev (og dit website). Hvis dine medlemmer finder det besværligt at navigere på telefonen, så bliver det lynhurtigt en belastning. Du kan med fordel se på dit dashboard, når du logger ind på din Heyloyaltykonto, hvor stor en procentdel af dine modtagere, der åbner din nyhedsbreve på mobilen.

7. Lav en generel e-mailstrategi for din virksomhed på Black Friday

Send en pre-invitation, som vi har nævnt tidligere, hvor du fanger modtageren før Black Friday begynder - f.eks. om torsdagen. Overvej også om du skal sende mere end ét nyhedsbrev på Black Friday. Hvis du er bange for at spamme dine modtagere, så kan du evt. gøre brug af Heyloyalty’s segmenteringsfunktion, så du kun sender nyhedsbrev nr.2 til dem, der ikke har åbnet det første. Så fanger du måske dem, der ikke har fået åbnet din første mail. Du kan ligeledes følge op på dit nyhedsbrev om mandagen og takke dine medlemmer for deres besøg.

Du kan med stor fordel også udsende et nyhedsbrev, hvor du gør opmærksom på, at Black Friday nærmer sig. De fleste mennesker søger nemlig på Black Friday længe før selve dagen, så her kan du møde dem på vejen.

8. Gem et ”Black Friday” segment til næste år

Du kan med fordel lave et segment med alle de medlemmer, der tilmeldte sig på Black Friday. Så har du allerede forberedt dig til næste år med en masse medlemmer, som du ved, er interesseret i dine Black Friday tilbud, hvis deres oprettelsesdato var d.23/11-2018.

Do something great9. Undervurdér ikke magten i dit visuelle udtryk

Vi mennesker er meget visuelle, så sørg for at overveje dit grafiske udtryk. Det behøver ikke at være særlig svært at lave noget lækker, og det betyder mere, end du lige regner med. Hvis du har muligheden for det, så leg med idéen om en GIF i stedet for kun grafiske billeder. Det giver noget liv i dit nyhedsbrev, og det er nyt og anderledes for modtageren. De fleste mailklienter tillader ikke at afspille en video, og derfor er en GIF et godt alternativ.

Vær dog opmærksom på at der er meget få mailklienter, der ikke vil afspille en GIF (Outlook 2007, 2010 og 2013), så derfor er det vigtigt, du husker, at det første stilbillede skal være et, der sagtens kan bruges enkeltstående. Så hvis du gerne vil skrive en tekst i GIF’en, så sørg for at budskabet giver mening, selvom GIF’en ikke bliver afspillet for alle.

10. Overvej at forlænge din Black Friday til Black Weekend

Flere og flere forlænger deres Black Friday til f.eks. at køre hele weekenden. Hvis du har ressourcerne og produktsortimentet til det, kan du med fordel gøre dette. Sørg derfor for at have opsat og testet mails til hele weekenden.

Vil du blive endnu klogere?

Så tilmelder du dig vores nyhedsbrev. Du bliver fyldt med viden om alt inden for loyalitetsmarkedsføring, e-mail marketing, marketing automation og en masse andet.

Tilmeld nyhedsbrev