18 inspirerende tips til sms-marketing omkring mærkedage

Skrevet: 14 april 2015 - 11:17

Vil du have hurtig og effektiv respons, skal du bruge sms. Og bruger du mærkedagene i din indsats, får du foræret en anledning til at skabe lidt taletid.

Uanset om du fx sælger fashion, is, bøger, musik, forlystelser osv., er der masser af muligheder for at aktivere dine kunder. Med sms skaber du trafik til din webshop og i en evt. fysisk butik. Vi har flere gange set, at en sms skaber dobbelt op på deltagere til kundearrangementer i butikkerne, når den understøtter en e-mail kampagne.

Ved at udnytte mærkedagene får du en "undskyldning" for at have en fod i døren hos dine modtagere. Sæt en udløbsdato/-tidspunkt for dit tilbud/budskab og opnå at dine modtagere handler på din sms. Ikke mindst fordi de skal gøre noget for at få tilbuddet, fordelen eller hvad du frister med. Mærkedagene har en naturlig deadline, og præcis derfor er det oplagt at inddrage sms. Formålet kan være tilmelding til nyhedsbrev, køb af vare, deling af video, konkurrence osv.

En sms kan som bekendt både være ren tekst, men du kan også linke til en specifik landing page (kreeret til formålet), et online katalog, en bookingkalender eller andet, der giver værdi og forretning.

Med en åbningsrate på hele 98%*, er sms en træfsikker og oplagt kanal, når du har et simpelt budskab med kort leveringstid. Og årsagen er ligetil:

  • Vi har altid mobilen med os. Den er sjældent mere end en armslængde fra os, og vi reagerer hurtigt på beskeden, når den tikker ind. Derfor er kanalen især relevant, når du ønsker respons inden for få minutter til timer.
  • Det er let at forholde sig til indholdet. Ren tekst, ingen forstyrrende salgsgas, elementer og grafikker. Du kan scanne og afkode budskabet på få sekunder. Inkluderer du et link til en landing page, får du samtidig mulighed for at aktivere dine kunder (og tracke + automatisere en respons efterfølgende).
  • For dig er sms et værktøj der er uhyre eksekverbart. Det er let og hurtigt. Husk dog at have en klar plan for hvad du vil opnå.

Vær opmærksom på:

Sms kan – på nogle – virke forstyrrende. Gør dig selv den tjeneste og send kun noget, som fortjener dine kunders opmærksomhed. Ikke alt egner sig til blive sms´et.

Som udgangspunkt får du ikke brugbar statistik på en ”almindelig” sms. Dvs. du kan ikke sætte en handling op baseret på om dine kunder har åbnet og responderet på din sms eller ej. Til det kan du tænke i sms+. Det er en sms med et link til en landing page.

Få mere værdi ud af din sms-kampagne

Vi har ofte oplevet, at kunder 'nøjes' med at sende én enkelt sms, selvom der er al mulig grund til at følge den op. Tilføj et link i sms´en til en landing page, og brug responsen til at skabe yderligere værdi for din modtager (og din forretning).

Sætter du et flow op, så tvinger du dig samtidig til at tænke i respons. Brug modtagerens adfærd alt efter om der er klikket eller ej på linket i sms´en. Supplér med yderligere, som din modtager vil sætte pris på. Det kan være belønning, rabat, viden etc. Du kender dine modtagere, og ved godt hvad de tænder på. Ellers er det en god anledning til at høre dem ad. En sidegevinst er, at jo bedre du kender deres holdninger (og handlinger), jo lettere bliver det at forstærke loyaliteten.

Enkelt sms - eller?

Kan du holde dit indhold på max 159 karakterer, er det optimalt. Jo kortere jo bedre – men kun så længe du formår at formidle budskabet rigtigt og tro mod din branding. Husk på, at hvis du samtidig gerne vil flette modtagerens fornavn ind for at personalisere beskeden, ”koster” det også karakterer. Det samme gør et evt. link (som du skal huske at forkorte!).

Hvad kan du (også) bruge sms til?

Udover at skabe trafik og salg her-og-nu, kan du også lave en konkurrence, hvor formålet er at modtagerne skal opdatere deres profil. Det kan fx være, at du ønsker de skal finde noget i din webshop eller din fysiske butik. Du belønner dem for deres handling/opdatering.

Du kan også bruge sms til at rekruttere nye modtagere (2-vejs sms) - mere om det i et fremtidigt indlæg. Tilmelder du dig til vores nyhedsbrev, får du det helt automatisk.

Se også indlægget om sms-markedsføring, som vores venner hos Heyloyalty har skrevet.

Konkrete forslag

Store Bededag - 1. maj:

Fashion:
1. "Hey [member.firstname], selvom det er Store Bededag holder vores webshop aldrig lukket! Lige nu sparer du -10 % på alle varer" + link til shoppen
2. "Hej [member.firstname]! Udnyt helligdagen til at shoppe med din unikke værdikupon: [member.voucher] Du får -15% på hotte varer. NB: Koden udløber kl. 23:59 God Store Bededag [smiley]"
3. "Hej [member.firstname]! Lige nu kan du ligesom (indsæt antal besøgende på hjemmesiden i øjeblikket) X antal besøgende shoppe forårets trends til 50%  i webshoppen - go' fornøjelse!"
4. "Store Bededag står i selvforkælelsens tegn hos os - i webshoppen kan du se forårets komfortable og smarte sko - det er selvforkælelse!"
5. "Vidste du, at tunikaen oprindeligt var del af romernes beklædning? Der er Store Bededags tilbud på tunikaer i butikken lige nu!"

Sport:
6. "Hey [member.firstname]! Skal du ud at forbrænde de varme hveder fra Store Bededag? Find inspiration og udstyr til din næste løbetur! Vi har samlet de stærkeste bud" + link til shop
7. "Har du fri i morgen? Udnyt dagen med morgentræning og få bedre koncentrations- og indlæringsevne i løbet af dagen. I vores webshop kan du finde alt til din træning! (http://vorespuls.dk/artikel/hvornar-er-bedst-traene)
8. Hej [member.firstname]! Hvis du også skal træne Store Bededag, finder du inspiration, tips og udstyr til at gøre din træning optimal. Bestil inden kl. 22 - så leverer vi på torsdag" + link til webshop

Mad:
9. "Hej (member.firstname), hos [firmanavn/brand] kan du lige nu købe dine hveder til aftenshyggen. De er lune - endnu!"
10. "[Firmanavn/brand] byder på sunde alternativer til Store Bededags traditionelle hveder. Prøv fx at bage din egen rugfoccacia!" + link til opskrift og produkter


Andre mærkedage - forskellige brancher:

Mors dag - 10. maj
11. "Pst! Det er Mors dag i morgen! [smiley] Vi giver din mor og dig en gratis make-over i dag med Ole Knudsen produkter fra kl. 14-16 i Kolding. Kom frisk!"
12. "Hej [member.firstname], hvis du ikke har købt blomster til din mor endnu, foreslår vi en gave der gør hende ekstra glad og holder lidt længere..." + link til shop
13. "75 % af de danske kvinder køber en Mors dags gave til deres mor. Lige nu har vi tilbud på lækre silketørklæder" + link til shop
14. "Hej [member.firstname]. Ta' din mor under armen og tjek vores nyeste sportssko ud! Hvis I køber 2 par, får I det billigste par med gratis - men kun på Mors dag!"
15. "Intet bringer minder frem som musik! Mind din mor om en af jeres oplevelser. Besøg os på link.dk og overrask med et minde" + link til shop

Fars dag - 5. juni (biograf/oplevelse/fashion):

16. "Få kvalitetstid på den fede måde med 'den gamle': Der er få billetter til filmen [titel] - kig forbi nu. Så giver vi 3D-brillerne"
17. "Ta´ din far med på [restaurant-navn] i dag og del minderne. Husk vi har halv pris kl. 17-19 (hvis det er dig, der betaler)"
18. "Fars dags tilbud: Køb to og få tre-tilbud. Kig forbi butikken i aften, når ungerne er puttet og find de bedste gadges" (kunne også være webshoppen)

Mærkedage foråret 2015

  • Store Bededag (fredag den 1. maj)
  • Mors dag (søndag den 10. maj 2015)
  • Kristi Himmelfartsdag (torsdag den 14. maj)
  • Pinsen (søndag den 24./ mandag den 25. maj)
  • Fars dag/Grundlovsdag (fredag den 5. juni)

*I flg. flere danske sms-udbydere

Næste skridt

Prøv sms-markedsføring på egen 'krop'. Vi hjælper dig med tanker og handling og deler gladeligt vores viden og erfaringer med dig.

Kontakt