Tip: 14+5 gode råd til opsætning af tabt kurv(-mail)

Hvis du er i tvivl om, hvordan du konkret håndterer en tabt kurv-funktion, vil vi gerne hjælpe dig på vej. Taktisk, praktisk og organisatorisk. Vi deler best practice herunder ...

14 råd der får din forretning til at vækste

  1. Find den rigtige timing (vores erfaring er at konverteringen falder med 50% efter 24 timer)
  2. Sæt et automatisk mail-flow op på 2-3 mails
  3. Vær klar i din emnelinje (fortæl hvorfor du sender din e-mail)
  4. Henvend dig i en personlig tone og respekter modtageren
  5. Vis billeder af de enkelte produkter i kurven
  6. Gør det let at købe varerne i webshoppen
  7. Vær tydelig omkring din fragt-, garanti- og returpolitik (overvej fri fragt)
  8. Brug anmeldelser og anbefalinger fra andre kunder
  9. Engagér kunden med en tidsbegrænsning
  10. Tilbyd evt. en økonomisk gulerod, som kan være dét, der aktiverer modtageren
  11. Flet relaterede varer i indholdet (tænk også i subsidierende og komplementerende varer samt fx ’mest solgte’ og ’mest sete’ produkter) – konverteringen kan stige med 10% og klikraten med 50%
  12. Find ud af de hyppigste årsager til tabt kurv, og inddrag dem i mailen (kommer fragtomkostninger eller tillæg bag på dine kunder, så fortæl tydeligt om det i din kommunikation – fx tabt kurv-mailen)
  13. Tænk tabt kurv-mailen som en marketingindsats = gør den lækker
  14. Sørg også for at geare organisationen, så I kan håndtere flere ordrer - for det vil I få

Inddrag sms i din kommunikation

Du kan også bruge sms som et understøttende medie i din markedsføring. Gør fx opmærksom på, at du har sendt en mail med tabt kurv til dem. Traditionelt set anvender webshops udelukkende e-mailen, hvorfor det kunne være interessant at inddrage sms. 

  1. Sms er optimalt, når du har et simpelt budskab
  2. Det er let at afkode for modtagerne - ingen forstyrrende grafik m.m.
  3. Leveringsprocenten er i top (ca. 96 %)
  4. Sms supplerer dine andre kanaler og rammer alle - uanset smartphone eller ej
  5. Inkludér med fordel din viden om modtageren via flettefelter (navn, interesse osv.) for at personalisere den mest muligt

Og så det vigtigste - husk at teste. Jo mindre du baserer dine beslutninger på mavefornemmelsen, jo bedre resultater får du.

Se i øvrigt skarpe cases vedr. sms-marketing på Heyloyalty´s blog.


René Kucza

René er til daglig bureauchef hos Loyalitetsbureauet. Han er passioneret omkring den gode kundeoplevelse på tværs af alle touch-points, specielt med fokus på kunderejser og kundeloyalitet. Derudover arbejder han med kundeklubsstrategier samt rådgivning i forhold til optimering af design og budskaber i kampagner.


Relaterede indlæg