Hvad du skal vide om tilmeldingen til dit nyhedsbrev

I dette indlæg ser vi på, hvad du skal vide om tilmeldinger til dit nyhedsbrev - og hvordan du kan skaffe dig flere læsere. 

E-mail marketing er afgørende for webshop-ejere. Derfor er det vigtigt at have en rekrutteringsstrategi for dit nyhedsbrev.

Se grundigt på knappen herunder. Det er dén slags, der ofte gør forskellen på succes eller fiasko i din forretning. Hvis du gør det rigtigt, vel at mærke.

De fleste virksomhedsejere vil nikke genkendende til, at jo flere tætte relationer (læs nyhedsbrevsmodtagere der har sagt 'ja tak' til kommunikation), jo større er sandsynligheden for at øge loyaliteten og dermed salget.

Derfor er der ikke kun god mening med også god forretning i at sætte fokus på rekruttering af nye medlemmer - og dermed kundepotentiale - i din forretning. Om det er B2B, B2C, detailkæde, industrivirksomhed eller mediehus. Om du sælger tøj, landbrugsmaskiner eller aviser.

Læs med her og se, hvordan du kan synliggøre dit nyhedsbrev og få flere til at tilmelde sig. Du får også et indblik i vores undersøgelse af 32 danske brands. Hvordan de håndterer deres nyhedsbreve. Og så giver vi dig et par anbefalinger med på vejen. Forhåbentligt vil du være lidt klogere på de forskellige muligheder du har, for at høste flere læsere!

Indledningvis er der dog en ting, vi gerne vil slå fast:

Det er essentielt at du har intern opbakning til rekrutteringsprocessen. Vi måles alle på noget forskelligt, og rekruttering er sandsynligvis ikke dér, it-chefen fx finder sig selv. Det trækker blot fokus fra oppetider og backup. Du har dog brug for at afdelingen afsætter ressourcer til at skabe landingpages og formularer på websitet. Måske har du også brug for at API for at gøre det hele mere smidigt så dine systemer taler sammen. Omkostningerne er relativt små, men uden fokus... ingen succes.

På samme måde er det også fatalt, hvis ikke en evt. kundeservice- og ekspedientstab husker at tilbyde kunderne medlemsskab fordi de står ansigt til ansigt med dem og har alle tiders chance for at sælge budskabet. Derudover er der også mange andre touchpoints og snitflader, hvor ét enkelt led i organisationen kan få kæden til at knække.

Hvilke kanaler kan du bruge til rekruttering?

Du findes et hav af kanaler, hvor du kan tiltrække nye medlemmer. Det afhænger af faktorer som fx B2B/B2C, målgruppe, marked, budget, formål. Dine KPI´er hjælper dig på vi budgetlægningen og omfanget af ressourcetrækket.

Til inspiration - se herunder;

 

Tilmeldingsformular på hjemmesiden

Den mest almindelige kanal, og derfor den vi først ser på her er, at have en tilmeldingsformular på sin hjemmeside. Men hvordan stabler du sådan en tilmelding på benene?

  1. Først og fremmest, skal de, der ønsker at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kunne finde tilmeldingen på hjemmesiden. De skriver sig ikke op, hvis de ikke kan finde ud af hvor de skal gøre det!
  2. Og så skal du sørge for, at din tilmeldingsformular har et begrænset antal felter at udfylde. Det skal være simpelt og overskueligt.
  3. Et alternativ til en tilmeldingsformular, eller blot en ekstra funktion, kan være et integreret pop-up vindue, der dukker op i et af hjørnerne, midt på siden, i toppen eller i bunden. Det kan virke offensivt, men det virker, og oftest skaber det rigtig gode resultater. 

Sørg også for at synliggøre fordelene ved at tilmelde sig. 

Tilmelding i købsflowet

Når dine kunder handler i din webshop, er det oplagt at rekruttere dem, mens de er i gang med at handle. Det er selvfølgelig derfor, så mange gør det. Sørg for, at funktionen spiller sammen med dit e-mail marketingsystem - typisk via API.

Sociale medier

Ja ja, vi ved det godt. Det bliver du sikkert tudet ørerne fulde af de fleste steder! Det handler ikke om vigtigheden af, at være tilstede på disse; eller om hvor mange der synes godt om eller om hvor mange delinger du får, men om kombinationen af tilstedeværelse og din rekruttering til dit nyhedsbrev. Har du en Facebookside for din virksomhed, kan du med fordel placere en nyhedsbrevtilmelding her. Dine læsere - dine potentielle kunder - er alle vegne, og det skal du også være! Selvfølgelig kun på de platforme, hvor det giver mening for din virksomhed. Det gør sig ikke udelukkende gældende for Facebook. En af fordelene er, at hvad enten du bruger den ene eller den anden kanal, kan du få dine sociale medier til at tale sammen med dit e-mail-marketing værktøj. Således kan du få de tilmeldte direkte ind på din email-liste. Synergi.

En tilmelding til nyhedsbrevet på Facebook kunne se sådan ud:

Du er velkommen til at høre mere om formularen. Giv René Iversen et kald på 51 93 18 09 eller send en mail.

Butik

Har du en butik, og du gerne vil have besøgende til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, kan du lave endnu et direkte indtræk til dette ved at:

  1. Have en iPad eller tablet hængende på væggen, liggende på disken, eller stående på et bord
  2. Placér en QR-kode synlig på en plakat eller lignende, som kan scannes og lede til en tilmeldingsformular. Hæng plakaten i butiksvinduet, og få tilmeldinger, selvom butikken er lukket
  3. Brug 2-vejs sms, som giver mulighed for at sende sms, få et link retur til en tilmeldingsformular
  4. Have en stak tilmeldingskort liggende fremme - akkompagneret af et display på disken med fordelene de får
  5. Vedlæg en tilmeldingskupon med kundeklub-fordele i posen, når til dine kunder har handlet i butikken
  6. Hyr et eventcrew til at lave larm i butikken for at skabe fokus på alle de herligheder, kundeklubben giver

Tænk kreativt som her, hvor tabletten hænger på væggen - på toilettet på restaurant Kähler Villa Dining i Aarhus.

Outdoor (og alle de klassiske kanaler)

Brug bymiljøet til at få sat fokus på kundeklubben. Ved busstop, på billboards, trafikreklame osv. Radio, tv, annoncering. Som du ved er det relativt dyrt, så der skal være en god business case før du skal bruge budgettet der.

Det sker at vi møder rekruttering i stor skala, men det hører til sjældenhederne. Et større dansk brand, der sælger maling, boostede deres kundeklub for et års tid siden via tv-spots. Man havde sat barren højt og kvitterede med to-cifrede rabatter til medlemmerne, for at rekruttere. Resultaterne er ikke offentliggjorte, men de har fået skabt synlighed for deres budskab omend det har kostet mange penge. 

Uanset hvilken kanal du vælger, skal du sørge for, at budskabet er letforståeligt, og at selve tilmeldingen er nem. Husk at koble et velkomstflow på, for at få engageret kunderne med det samme. Når de har klikket på 'Tilmeld'-knappen, er de først lige begyndt. På samme måde er det, når en nyfødt bilist har fået kørekortet stukket i hånden første gang...

 

Noget for noget

Hvis du tilbyder noget til gengæld for de læselystnes tilmelding til nyhedsbrevet, er der større motivation for at de gør det. Hvis de er interesserede i dine produkter og de kan få 10% (som Ecco har gjort her) på deres første køb i webshoppen ved tilmelding, kan det godt give det sidste skub, der får dem til at skrive sig op. Husk, at omkring halvdelen af alle mails åbnes på smartphones eller tablets, så tilpas både nyhedsbrev og webshop responsivt. Så slipper vi for at sidde og zoome ind og ud, når vi skal læse hvad du skriver.

Blandt de 32 virksomheder vi undersøgte, var Ecco en af de eneste, der tilbød os noget for vores tilmelding. God kommunikation giver genlyd - ekko om man vil.  Eccos tilmeldingsformular er også et godt eksempel på en tilmeldingsformular uden for mange felter. De får den information de har brug for, for at kunne sende relevante nyhedsbreve tilpasset køn. For yderligere personaliseret kommunikation i nyhedsbrevene, kan Ecco sende en opdateringskampagne. Ecco kan bede læserne om flere oplysninger; navn, køn, mobilnummer, interesser, favorit butik og ved om de har børn eller ej. Nyhedsbrevene kan segmenteres på baggrund heraf. Du kan gøre din kommunikation mere 1:1 når du kender dine læsere.

Hvad handler nyhedsbrevet om?

Forventningsafstem fra starten. Fortæl hvad dine nyhedsbrevene handler om og ikke mindst, hvor tit du udsender dem (ca.). Formidler du sportsudstyr, vil kunderne gerne vide om det er dine bedste tilbud på løbetights m.m. de får - eller om du deler tips og tricks til hvordan de optimerer deres løbeprogram. Eller måske begge dele? Når læseren ved, hvad der vil havne i hans indbakke, og hvornår, mindsker du risiciene for at han sender dine nyhedsbreve direkte i papirkurven. Samtidig opbygger du tillid - og tillid skaber relationer og relationer skaber loyalitet og salg!

 

Hvad gjorde Imerco?

Da vi tilmeldte os Imercos kundeklub i forbindelse med undersøgelsen, krævede de, at vi accepterede deres betingelser (som fremgik af et tydeligt fremhævet link). Det var udførligt beskrevet, hvad vi gav vores samtykke til, samt hvordan vi kunne tilbagekalde dette. Informationer om sikkerhed og databeskyttelse var også inkluderet. Imerco rundede også de fordele vi kunne forvente at nyde godt af, når vi at tilmeldte os nyhedsbrevet; bonuspoint (som kunne bruges i Imercos pointshop), medlemstilbud, nyheder, konkurrencer, VIP-invitationer og ekstra fordele. Vores forventninger var dermed synkroniserede. God og klar kommunikation.

 

 

For at gøre det rigtig nemt for dig, får du vores 7 bedste tips angående nyhedsbrevstilmeldinger:

  1. Sørg for du har intern opbakning og ressourcer til rekruttering til nyhedsbrevet
  2. Gør det nemt for de interesserede læsere at finde tilmeldingen til dit nyhedsbrev på dit website/webshop
  3. Begræns antallet af felter i tilmeldingsformularen (du kan altid få opdateret dem senere)
  4. Oplys om, hvad læserne kan forvente at modtage
  5. Fortæl hvor tit læserne kan forvente at høre fra dig
  6. Brug alle relevante kanaler til at rekruttere nyhedsbrevslæsere
  7. Tilbyd noget til gengæld for tilmeldingen

Vi fandt 6 tips til nyhedsbrevstilmeldinger, som du med fordel kan tjekke ud.

Kilder (udpluk):

http://spacey.dk/det-bedste-trick-til-flere-nyhedsbrevstilmeldinger/
http://digitalworks.dk/artikler/tips-permissions
http://webmarketingtoday.com/articles/6-Tips-for-Newsletter-Subscription-Forms/


René Kucza

René er til daglig bureauchef hos Loyalitetsbureauet. Han er passioneret omkring den gode kundeoplevelse på tværs af alle touch-points, specielt med fokus på kunderejser og kundeloyalitet. Derudover arbejder han med kundeklubsstrategier samt rådgivning i forhold til optimering af design og budskaber i kampagner.


Relaterede indlæg