Med opmærksomhed styret af top-down kontrol får modtageren først øje på det, der er relevant for hans eller hendes mål. Dvs., at hvis din modtager har en specifik opgave i tankerne, som fx at købe skitøj, er der stor sandsynlighed for, at øjnene ubevidst vil fokusere mere på et billede af et par handsker. Du kan dog give modtageren et mål via emnelinjen i mailen. Hvis du for eksempel skriver 50% rabat, vil modtageren tage målet til sig: at finde rabatten i mailen.
I forhold til bottom-up kontrol af opmærksomhed, kan du bruge 4 forskellige indfaldsvinkler, hvis du vil forsøge at påvirke, hvilket element din modtager kigger på.
Ved at gøre et element mere synligt, kan du fange modtagerens opmærksomhed. Det kan fx være ved, at elementet farvemæssigt skiller sig ud fra baggrunden og derfor fremstår tydeligere.
Elementers størrelse har meget at sige i forhold til, hvor meget en modtager kigger på elementet (som fx call-to-action knapper). Af den grund vil et større element få mere opmærksomhed og det er derfor mere sandsynligt, at modtageren klikker på det.
Eller visuelt rod, som vi kalder det på dansk. Undersøgelser har vist, at jo mere overskueligt og organiseret et layout er, jo mindre frustreret bliver modtagerens hjerne. Lad derfor være med at overvælde modtageren med for meget information.
Det er supervigtigt at overveje placeringen af dine elementer og dine call-to-actions i en mail. Der er mere opmærksomhed rettet mod elementer øverst midtfor eller til venstre i mailen. Det skyldes, at de fleste har lært en læseretning, der går fra venstre mod højre og oppefra og ned. Dog kan du placere vigtige elementer længere nede i en mail, hvis modtagerne er meget loyale og altid læser dine mails til ende.
Sådan ændrer du din modtagers læsemønster
En opgavetekst har meget at sige i forhold til, hvad modtageren retter sin opmærksomhed mod. Eksemplet herunder er fra et berømt eksperiment, der viser, hvad øjnene fikserer på i et billede alt efter, hvad læseren bliver bedt om at undersøge. Mønstret er meget forskelligt og afhænger af opgaven.
Tænk på, hvordan du kan ændre din modtagers læsemønster ved blot at ændre emnelinjens ordlyd.

Husk, det kræver løbende forbedringer af dine mails, hvis du vil være skridtet foran konkurrenterne og skabe de bedste konverteringer.
Har du har brug for sparring til, hvordan du kan gøre dine mails endnu bedre, hjælper vi gerne med et servicetjek af dine mails.
Tag fat i René Kucza, hvis du vil have ekspertvurderinger og feedback på udseendet af dine nyhedsbreve.